منشور و قوانین چرخ گردون

  • قوانین عمومی
  • قوانین اخلاقی
  • اقامت
  • حمل و نقل
  • مراحل ثبت نام
  • برنامه سفر
  • در طی سفر
  • شرایط کنسل نمودن تور

 

قوانین عمومی چرخ گردون

چرخ گردون زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است. لذا کلیه قوانین جمهوری اسلامی ایران در سفرهای چرخ گردون نیز لازم‌الاجراست. از جمله:

حمل و استفاده از مواد و تجهیزات ممنوعه که در قانون جرم شمرده می‌شود در سفرهای چرخ گردون اکیدا ممنوع است.

رعایت پوشش طبق عرف و قوانین جامعه ایران اسلامی الزامی است.

همراه داشتن هر گونه حیوانی (حتی حیوانات اهلی) در طول سفر ممنوع است.

همراه داشتن وسایل خطرناک برای سلامتی خود و دیگران در طول سفر اکیدا ممنوع می‌باشد.

مسافرین محترم متعهد و ملزم هستند که در تمامی مدت اجرای برنامه شئونات مذهبی، قانونی و اخلاقی را رعایت نموده و از برنامه‌های گروهی تبعیت نمایند. در غیر این‌صورت مسئولیت اعمال فردی آنان بر عهده خود آنان می‌باشد.

 

منشور و قوانین اخلاقی

چرخ گردون یک شرکت متعهد به اصول اکوتوریستی ا‌ست. اکوتوریسم سفری است مسئولانه به مناطق طبیعی، که موجب حفظ محیط زیست و بهبود زندگی مردم محلی گردد. چرخ گردون خود را ملزم به رعایت موارد زیر می‌داند و از همسفران خود نیز خواهشمند است تا نهایت کوشش خود را در رعایت این موارد داشته باشند:

برای جلوگیری ازآسیب به طبیعت، از ظروف یک‌بار مصرف استفاده نکرده و از همسفران خواهشمندیم ظروف شخصی به‌همراه داشته باشند.

تلاش می‌کنیم تا هیچ اثری به غیر از جای پا در منطقه باقی نگذاریم. پس از ریختن زباله‌های ریز و درشت (مانند ته‌سیگار، لفاف مواد خوراکی، دستمال، و…) و هر اقدامی که منجر به آسیب یا آزار هر جانداری اعم از گیاه و حیوان شود خودداری می‌کنیم.

محیط طبیعی مورد بازدید خود را تمیزتر از زمان آغاز، ترک کرده و برای حفظ و ارتقای یکپارچگی طبیعی مکان‌های مورد بازدید تلاش می‌کنیم.

آرامش حیات وحش را بر هم نزده و از چیدن گیاهان در طبیعت خودداری می‌کنیم.

برای احترام به فرهنگ بومی، هنجارهای جامعه میزبان اعم از فرهنگ، سنن، زبان، گویش، لباس، عقاید و… را رعایت می‌کنیم.

از مکان‌های خصوصی و مردمان محلی و عشایر (به‌خصوص زنان و کودکان) بدون اجازه عکاسی نکرده و به حساسیت‌های فرهنگی احترام می گذاریم.

به اماکن مقدس احترام می‌گذاریم؛ همچنین باورها و اعتقادات سنتی و مردمی منطقه را شناخته و به آنها بی‌احترامی نمی‌کنیم.

محصولاتی که از حیوانات و گیاهان در خطر انقراض تهیه می‌شوند را خریداری نمی‌کنیم اما با خرید محصولات بومی به شکوفایی اقتصاد بومی و حفظ فرهنگ منطقه کمک می‌کنیم.

از دادن انعام و پول به مردم بومی خودداری می‌کنیم.

هرگز قولی را به عشایر و مردمان روستایی نمی‌دهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم.

سعی می‌کنیم در محیط‌های روستایی و عشایری پوشش مناسبی داشته باشیم.

همچنین همسفران چرخ گردون از نکات زیر مطلع بوده و نسبت به رعایت آنها کوشا هستند:

در طول سفر تبلیغ و معرفی شرکت‌های هرمی و هرگونه فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، مذهبی و… مجاز نیست.

حق انتشار تصاویر و فیلم‌های سفر، بر عهده‌ی سرپرست بوده و انتشار آنها با مجوز شرکت و موافقت اشخاص حاضر در تصویر ممکن است. بنابراین خواهشمندیم که از انتشار بی‌اجازه‌ی تصاویر دیگران، خودداری فرمایید.

در صورت مصرف دارو، حساسیت به دارو یا خوراکی و یا داشتن بیماری خاص بایستی هنگام ثبت‌نام این موضوع را به اطلاع کارشناسان چرخ گردون رسانده و در ابتدای سفر نیز به تورلیدر و کادر اجرایی این موارد را اعلام نمایید و ‌آنها را از محل ‌نگهداری داروی خود ‌آگاه نمایید.‌

در صورت داشتن رژیم غذایی خاص (به‌طور مثال گیاهخواری) این موضوع را در‌ ابتدای سفر به سرپرست برنامه اعلام ‌کنید. تور لیدر های چرخ گردون ‌حتی‌المقدور‌ و‌ بر اساس امکانات موجود ‌این موارد را در نظر خواهد گرفت‌.

وقت‌شناسی منحصرا به نفع شما و بخشی از حقوق همسفران شماست. تاخیر فقط چند نفر در گروه می‌تواند منجر به تاخیر کل گروه و از دست رفتن زمان و فرصت شود. لذا در صورت تاخیر شما، گروه با نظر سرپرست (با در نظر گرفتن موارد امنیتی و…) می‌تواند گشت برنامه‌ریزی شده را شروع کند و چرخ گردون مسئولیتی در قبال هزینه‌های احتمالی پیوستن شما به گروه نخواهد داشت.

سفر گروهی فرصتی برای تمرین کار گروهی‌ست، پس از همه همسفران تقاضا داریم تا به سلا‌یق و خواسته‌های یکدیگر و همچنین کادر اجرایی احترام ‌گذاشته‌ و از تکروی، ایجاد مزاحمت برای همسفران و… خودداری کنند.

اگرچه چرخ گردون توجه و دقت لازم را در مورد ایمنی و سلامتی همراهان گروه مبذول می‌دارد، اما مسئولیتی در قبال حوادث و اتفاقات ناشی از سهل انگاری و بی‌توجهی ‌همسفران‌ به توصیه‌های ‌ سرپرست تور‌، تکروی و کلا هر اقدامی از سوی آنان که با همراهی گروه نبوده و یا ناشی از اقدامات فردی آنان باشد و یا مغایر با برنامه های گروهی باشد‌ را‌ نمی‌پذیرد.

با توجه به اینکه سفرهای چرخ گردون عموما با پیاده‌روی و گاهی کوه‌پیمایی (سبک تا سنگین) همراه است پس در مورد تطابق قوای جسمانی خود و همسفرانتان با سطح سختی برنامه خوب بیندیشید و صرفا جاذبه‌های سفر را به عنوان ملاک انتخاب سفر در نظر نگیرید. ‌البته ‌معیار ‌«‌میزان سختی‌»‌ ‌اعلام شده توسط چرخ گردون بر اساس تجربه و با احتساب میانگین توانایی افراد محاسبه شده و ‌یک ‌معیار‌ کاملا نسبی است‌؛‌ یک سفر برای افراد مختلف با سطح توانایی‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد‌.‌

با توجه به نوع و شرایط سفر، وسائل مورد نیاز خود را همراه داشته باشید.

به منظور احترام به حقوق همسفران، کشیدن سیگار‌،‌ پیپ، قلیان و…‌ در اماکن عمومی مجاز نیست.

از شوخی‌های بی‌مورد و خطرناک جداً پرهیز کنید. در صورت بروز هر حادثه‌ای در این ارتباط تمام مسئولیت برعهده شخص‌ خاطی‌ است.

شرکت تمامی افراد در برنامه‌های سفر منوط به اطلاع خانواده هر فرد بوده و تمامی ‌همسفران‌ با‌ ثبت‌نام در سفر این ‌اطلاع را تایید می‌نمایند. شرکت افراد زیر ۱۸ سال در تمامی برنامه‌های سفر منوط به همراهی و یا اجازه کتبی سرپرست فرد می‌باشد.

قبل از هر سفر، شرایط سفر، سختی‌ها و مشکلات آن در حد امکان در سایت‌ چرخ گردون ‌و توسط تیم عملیات چرخ گردون عنوان می‌شوند. شرکت افراد در برنامه به معنای اطلاع کامل از شرایط، دشواری‌ها و کمبودها است.

مسئولیت مراقبت از فرزندان، اموال و مدارک شخصی به‌عهده ‌همسفران‌ بوده و در صورت مفقود شدن آ‌نها‌ هیچ‌نوع مسئولیتی متوجه ‌چرخ گردون‌ و ‌کادر اجرایی تور ‌نخواهد بود.

 

شرایط اقامت

در سفرهای گروهی، اختصاص اتاق یک، دو و… نفره به افراد در هتل و نیز نحوه استقرار افراد در خانه محلی یا چادر، بستگی به ترکیب نفرات تور و ظرفیت هتل یا خانه محلی دارد. در سفرهای گروهی چرخ گردون تعهدی برای در اختیار قرار دادن اتاق اختصاصی به افراد (حتی زوجین) ندارد. با این حال چرخ گردون در حد توان و امکانات محل اقامت، حداکثر همکاری را با همسفران خواهد نمود.

اقامت در کمپ، در چادرهای دوپوش با ظرفیت ۳ الی ۴ نفر صورت می‌گیرد که تهیه آن به‌عهده چرخ گردون می‌باشد.

با وجود تلاش چرخ گردون به استفاده از بهترین امکانات گردشگری در هر منطقه و با توجه به هزینه تور، با توجه به محدودیت امکانات گردشگری در برخی مناطق، چرخ گردون ناگزیر به استفاده از هتل‌هایی با کیفیت پایین و یا خانه‌های محلی تجهیز نشده است که قطعا دارای کمبودها و نقایصی هستند. این موارد پیش از سفر و در زمان ثبت‌نام به اطلاع همسفران می‌رسد؛ لذا از همسفران انتظار می‌رود تا با درک این‌گونه محدودیت‌ها، چرخ گردون را در اجرای هرچه بهتر سفرها یاری نمایند.

 

شرایط حمل و نقل

وسایل نقلیه اصلی و محلی به تناسب تعداد مسافران و نوع مسیر (آسفالت، خاکی، کوهستانی و…) انتخاب می‌گردد؛ چرخ گردون خود را موظف می‌داند قبل از سفر اطلاع‌رسانی لازم در خصوص نوع وسایل نقلیه را در وبسایت خود انجام دهد.

در سفرهای زمینی، ممکن است به‌هر دلیل و در هر قسمت از سفر، وسیله نقلیه از حرکت بازایستد. چرخ گردون خود را موظف می‌داند تا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تعمیر ویسله نقلیه و یا تامین وسیله نقلیه جدید اقدام نماید؛ از همسفران انتظار می‌رود تا با درک شرایط بحرانی ایجاد شده، چرخ گردون را در رفع مشکل یاری رسانند.

در سفرهای زمینی هیچ شماره صندلی‌ای به افراد اختصاص داده نمی‌شود؛ از این رو برای ایجاد شرایط مساوی بین همسفران، محل نشستن همسفران به‌صورت گردشی تغییر می‌کند.

به دلیل محدودیت فضا در وسائط نقلیه، از همسفران خواهشمندیم تنها یک چمدان یا کوله‌پشتی با حداکثر وزن ۲۰ کیلوگرم و ابعاد متعارف و حداکثر یک ساک دستی یا کوله‌پشتی کوچک برای حمل لوازم ضروری به داخل وسیله نقلیه، همراه داشته باشند. بار سنگین بیش از همه موجب ناراحتی و دردسر خود شما خواهد بود؛ لذا توصیه می‌کنیم تا جایی که ممکن است سبک‌بار سفر کنید.

اکیدا توصیه می‌کنیم وسایل ضروری مورد نیاز در طول مسیر حرکت را در ساک دستی یا کوله‌پشتی کوچک قرار داده و همراه با خود به داخل وسیله نقلیه بیاورید؛ زیرا خارج کردن کوله‌پشتی یا چمدان اصلی شما از محفظه بار برای کادر اجرایی تور بسایر دردسرآفرین خواهد بود.

 

مراحل ثبت نام و شرکت در تور

چرخ گردون تمام تلاش خود را کرده است تا ثبت‌نامه و شرکت در سفر برای همسفران بسیار آسان باشد. از شما خواهشمندیم تا با ثبت‌نام آنلاین در سفرها، علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت خودتان برای تماس، ثبت‌نام، واریز وجه و… ما را در خدمت‌رسانی منظم‌تر یاری کنید. برای ثبت‌نام کافی‌ست:

با مراجعه به وبسایت چرخ گردون ، با توجه به زمان مورد نظرتان برای سفر، منطقه‌ای که برای سفر در نظر گرفته‌اید، هزینه سفر، سختی سفر و … نسبت به انتخاب سفر دلخواه‌تان اقدام کنید.

پس از مطالعه شرایط سفر، در صورت تطبیق آن سفر با شرایط مورد نظرتان، با رفتن به انتهای صفحه هر سفر، بعد از وارد کردن مشخصات فردی‌تان،‌نسبت به رزرو و ثبت‌نام در سفر اقدام نمایید.

در این مرحله شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه و یا با پرداخت بخشی از هزینه سفر نسبت به رزرو تور مورد نظرتان اقدام نمایید.

در سریع‌ترین زمان ممکن (در ساعات اداری) همکاران چرخ گردون با شما تماس گرفته و اطلاع تکمیلی برای ثبت‌نام و همچنین نحوه تسویه حساب را به اطلاع شما خواهند رساند.

پس از تسویه وجه سفر و اطلاع دادن این موضوع به همکاران چرخ گردون ، ثبت‌نام شما در سفر قطعی خواهد شد.

کارشناسان چرخ گردون پیش از سفر با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم درخصوص شرکت در سفر را با شما خواهند نمود.

 

 

برنامه سفر

لطفا پیش از سفر ثبت‌نام، نسبت به مطالعه قرارداد، برنامه سفر، لوازم ضروری و پیشنهادی سفر و کسب سایر اطلاعات کافی درخصوص سفر (در وبسایت چرخ گردون و یا از طریق تماس با دفتر چرخ گردون) اقدام فرمایید.

در صورتی که شما به نمایندگی از یک گروه اقدام به ثبت‌نام در سفر نموده‌اید، همسفران خود را از شرایط سفر، قرارداد و وسایل ضروری و پیشنهادی سفر مطلع سازید. در صورت عدم اطلاع‌رسانی صحیح و بروز هرگونه مشکلی، مسئولیت آن به‌عهده ثبت‌نام‌کننده است.

در طول سفر، ممکن از شرایط غیرمنتظره‌ جوی، محیطی، فنی و… اتفاق بیافتد که بنا به تشخیص کادر اجرایی سفر سبب تغییر در برنامه و یا کنسل نمودن سفر شود. چرخ گردون تمام تلاش خود را برای تغییر، بهبود شرایط و جایگزینی برنامه انجام خواهد داد و تقاضای شکیبایی و همکاری از سوی همسفران را دارد؛ همسفران اطمینان داشته باشند که تصمیم اتخاذ شده بهترین تصمیم ممکن در آن شرایط خواهد بود.

در صورت به‌حد نصاب نرسیدن سفر، برنامه سفر کنسل شده و در سریع‌ترین زمان ممکن به اطلاع ثبت‌نام‌کنندگان در آن سفر خواهد رسید.

 

در طی سفر

از همسفران خواهشمندیم موارد زیر را رعایت فرمایند:

هزینه‌های اضافی و خارج از برنامه گشت به عهده مسافرین می‌باشد که لازم است در زمان اجرای گشت نسبت به پرداخت آن اقدام شود.

از انجام هرگونه عملی که سبب تضییع حقوق گردشگان دیگر شود و یا اعمالی که در عرف و قانون ممنوع یا غیراخلاقی است پرهیز کنید.

حضور شما در زمان و محل تعیین‌شده برای شروع سفر، باعث عدم اتلاف وقت همسفران و کادر اجرایی می‌گردد. در صورت عدم حضور، کادر اجرایی می‌تواند سفر را بدون حضور شما شروع کند. در صورت بروز این اتفاق، مسئولیتی به‌عهده چرخ گردون نخواهد بود.

با توجه به ناامن بودن محیط‌های طبیعی، از شما تقاضا داریم تا پیوسته همراه با دیگر گردشگران بوده و به راهنمایی‌ها و هشدارهای کادر اجرایی تور توجه کنید. در صورتی که به هر دلیلی مایلید دقایقی را از تور جدا باشید، حتما موضوع را به سرپرست تور اطلاع دهید.

 

 

شرایط کنسل نمودن تور

نظر به اینکه برای هر تور برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام می‌گردد، لذا کنسل نمودن سفر از سوی مسافرین محترم به منزله برهم ریختگی تمامی این برنامه‌ریزی‌ها خواهد شد و این کنسل نمودن هر چه به زمان سفر نزدیک‌تر باشد مشکلات چرخ گردون بیشتر خواهد بود لذا پرداخت جریمه کنسل نمودن تور امری بدیهی است.
جریمه کنسل نمودن سفرهای داخلی طبق «جدول شماره ۱» و تورهای خارجی طبق «جدول شماره ۲» از کل مبلغ سفر‌ کسر و مابقی وجوه به همسفران پرداخت خواهد شد.

در صورت اختلاف بین ارقام اعلام شده زیر و قرارداد مکتوب، مندرجات قرارداد ملاک عمل خواهد بود.

جدول شماره ۱: جریمه کنسلی تورهای داخلی
گشت‌های عادیگشت‌های نوروزی*
زمان ابطال توسط مسافردرصد جریمهزمان ابطال توسط مسافردرصد جریمه
از زمان ثبت‌نام تا ۱۵ روز قبل از سفرصفر درصداز زمان ثبت‌نام تا ۳۰ روز قبل از سفرصفر درصد
از ۱۴ تا ۷ روز قبل از سفر۲۰ ٪از ۲۹ تا ۲۵ روز قبل از سفر۳۰ ٪
از ۶ تا ۴ روز قبل از سفر۴۰ ٪از ۲۴ تا ۲۱ روز قبل از سفر۳۵ ٪
از ۳ تا ۱ روز قبل از سفر۶۰ ٪از ۲۰ تا ۱۱ روز قبل از سفر۴۰ ٪
از ۲۴ تا ۱۲ ساعت قبل از سفر۷۰ ٪از ۱۰ تا ۴ روز قبل از سفر۶۰ ٪
از ۱۲ ساعت قبل و یا عدم حضور در سفر۹۰ ٪از ۳ روز قبل و یا عدم حضور در سفر۱۰۰ ٪

 

جدول شماره ۲: جریمه کنسلی تورهای خارجی
گشت‌های عادیگشت‌های نوروزی*
زمان ابطال توسط مسافردرصد جریمهزمان ابطال توسط مسافردرصد جریمه
از زمان ثبت نام تا ۴۵ روز قبل از سفر۱۰ ٪از زمان ثبت نام تا ۴۵ روز قبل از سفر۱۰ ٪
از ۴۴ تا ۳۰ روز قبل از سفر۲۰ ٪از ۴۴ تا ۳۰ روز قبل از سفر۳۰ ٪
از ۲۹ تا ۲۱ روز قبل از سفر۳۰ ٪از ۲۹ تا ۲۱ روز قبل از سفر۴۰ ٪
از ۲۰ تا ۳ روز قبل از سفر۷۰ ٪از ۲۰ تا ۷ روز قبل سفر۷۰ ٪
از ۲ روز قبل و یا عدم حضور در سفر۹۰ ٪از ۶ روز قبل و یا عدم حضور در سفر۱۰۰ ٪

 

* گشت‌های نوروزی گشت‌هایی هستند که در فاصله زمانی ۲۵ اسفند لغایت ۱۵ فروردین سال بعد برگزار می‌گردد.