باداب سورت تا دریاچه چورت

اگر جزو علاقه‌­مندان به طبیعت‌گردی و جنگل‌پیمایی هستید تور باداب سورت و چورت یکی از بهترین تورهای طبیعت گردی و تفریحی برایتان خواهد بود. چشمه­‌های باداب سورت یکی از شگفت­‌انگیزترین جاهایی است که می­‌توانید در دل طبیعت ببینید. وقتی از چشمه­‌های باداب سورت صحبت می­‌کنیم یعنی از یکی از زیباترین و بکرترین جاذبه­‌های طبیعی در ایران صحبت می­‌کنیم که فقط یک نمونه دیگر از آن در دنیا موجود و مستند است.

ساختار پلکانی و چشم انداز بی­‌نظیر این دریاچه، آب روانی که از سرچشمه این دریاچه در دل کوه نشات می‌­گیرد، رنگ­‌هایی که تلالو آن در اولین تابش­‌های نور خورشید خودنمایی می­‌کنند و همچنین طبیعت زیبا و آرام اطراف این چشمه،­ توجه هر گردشگری را به راحتی به خود جلب می­‌کند و جالب است بدانید در سال ۱۳۸۷ نیز آن را به ثبت ملی آثار طبیعی ایران درآوردند.

برای سفر به چشمه­‌های باداب سورت به کجا برویم؟

برای سفر به باداب سورت و تجربه‌­ای ناب از طبیعت گردی باید میهمان استان مازندران و شهر ساری باشید. این چشمه‌­ها در بخش چهار دانگه شهرستان ساری، دهستان پشت کوه و در اعماق روستای سورت نهفته­‌اند.

اطراف چشمه­‌های باداب سورت طبیعت فوق­‌العاده‌­ای انتظارتان را می‌­کشد. تپه‌­ها و دره‌­های سرسبز، جنگل­‌های انبوه درختان برگ سوزنی، ارتفاعاتی که از گیاهان بوته‌­ای سبز و کمیاب پوشیده‌­اند، همه و همه بر جاذبه­‌های طبیعی سفر به باداب سورت می‌­افزاید.

ارتفاع این چشمه پلکانی به حدود ۱۸۴۱ متر می­‌رسد و مساحتش نیز چیزی در حدود ۳ هکتار محاسبه شده است.

شگفتی­‌های طبیعی چشمه­‌های باداب سورت

تصور کنید در تجربه همراهی با تور باداب سورت و چورت به نقطه‌­ای در دل طبیعت سفر می‌­کنید که در میان ابرهای غلیطی که تا نوک پاهای­تان پایین آمده‌اند و فضای مه­‌آلود میان جنگل و در بخش مرتفع آن چشم­تان به روی چشمه‌­هایی باز خواهد شد که از دل کوه­ بر روی سطحی پلکانی جاری می‌شوند. منظره‌­ای منحصر به فرد و بکر که شما را حیرت زده خواهد کرد.

رنگ آب چشمه­‌های باداب سورت چشم شما را خیره به خود نگاه خواهد داشت. این چشمه­ در بعضی نقاطش حوضچه‌­هایی به رنگ سبز، سرخ و اخرایی به وجود آورده و در برخی نقاط دیگر آن رنگ مشکی را نیز خواهید دید. این بازی رنگ­‌ها را می­‌توان ناشی از رنگ خاص سنگ ریزه‌­هایی دانست که در زیر آب و در کف دریاچه پنهان شده‌­اند و با اولین تابش نور خورشید به سطح آب شروع به جلوه نمایی می‌­کنند.

یکی از ویژگی‌­های برجسته چشمه باداب سورت که در سفر به این منطقه در خواهید یافت این است که چشمه باداب سورت از دو چشمه با رنگ و بو و ویژگی­‌هایی متفاوت تشکیل شده است.

شاید برای­تان عجیب باشد که این دو چشمه در مجاورت هم از خواص و ویژگی­‌های کاملا متفاوتی برخورداراند. آب یکی از چشمه‌­ها شور و دیگری شیرین است!

چشمه آب شور باداب سورت دارای خواص درمانی مفیدی است که برای کاهش و تسکین درد استخوان (کمر و پا)، روماتیسم و سلامت پوست اثربخشی فوق­‌العاده‌­ای دارد. چشمه دیگر نیز با رنگ نارنجی و خواص متفاوت و خاص خودش، آب­‌اش را بر روی سطوح پلکانی که در اثر فرسایش طی سالیان به وجود آمده‌­اند جاری می­‌کند.

این پدیده به خودی خود یکی از پدیده‌­های نادر در طبیعت جهان است. و جالب است بدانید که به همین دلیل نیز چشمه باداب سورت به عنوان دومین چشمه آب شور در جهان شناخته شده است.

دریاچه چورت، طبیعتی بی­نظیر در نزدیکی چشمه باداب سورت!

همانطوری که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، اطراف چشمه‌­های باداب سورت را جاذبه‌­های طبیعی بسیاری پوشانده‌اند که می‌­توانید در سفر به این منطقه اصطلاحاً با یک تیر چند نشان بزنید. از جمله مهم ترین زیبایی­‌های طبیعی در نزدیکی چشمه باداب سورت، دریاچه چورت است که حدودا در فاصله ۹۰ کیلومتری از چشمه‌­های آب معدنی باداب سورت واقع شده است.

دریاچه چورت علاوه بر جاذبه طبیعی، ارزش تاریخی نیز داشته و جزو جاذبه‌های تاریخی نیز محسوب می­‌شود. زیرا مستندات تاریخی درخصوص دریاچه چورت اذعان می­‌دارد که این دریاچه در حدود سال ۱۳۲۰ در اثر لرزش و رانش زمین و در نتیجه مسدود شدن مسیر چشمه‌­ای که در نزدیکی آن قرار داشت به وجود آمده است. و در طی سالیان این دریاچه را به وجود آورده است. دریاچه چورت یکی از زیباترین و آرام­‌ترین جاذبه‌­های طبیعی در دل طبیعت است که حتی دو روز اقامت در آن و تجربه رویایی و رازآلودش خستگی زندگی شهری را از جانتان کاملا رها خواهد کرد.

وسعت این دریاچه در حدود ۲ و نیم هکتار است و شاید آن را گاهاً به نام دریاچه میانشه نیز شنیده باشید. اما درواقع به دلیل مجاورت این دریاچه به روستای چورت، نامش نیز از این روستا گرفته شده است.

به شما پیشنهاد می­کنیم اگر فرصت کوتاهی برای گریز به دل طبیعت یافتید، تور باداب سورت و چورت را از دست ندهید. به شما پیشنهاد می کنیم در سفر به روستای چورت تجربه گشت و گذار و جنگل پیمایی در اطراف دریاچه چورت، پیاده روی و کشف جاذبه­‌های طبیعی در جنگل‌­های کیاسر و دریاچه الندان در همان منطقه و عکاسی دور این مجموعه را به هیچ عنوان از دست ندهید. اگر جز علاقه مندان به عکاسی باشید با دیدن این مناظر در خواهید یافت که طبیعت ساری از دریاچه چورت و الندان تا چشمه­‌های باداب سورت یکی از مناسب­‌ترین لوکیشن­‌ها برای عکاسی است.

 «یادمان باشد در بوم گردی هیچ چیز بر جای نگذاریم و جز عکس و خاطره خوش و سوغات از مردم محلی، از سفر چیزی به یادگار برنداریم»

(این مطلب در چرخ گردون و توسط واحد تولید محتوا نوشته شده است)