هرمز

هرمز یکی از توابع استان هرمزگان است که وسعتی به اندازه ۴۲ کیلومترمربع دارد و نزدیک‌ترین مکان به جزیره قشم است. ازاین‌رو گردشگرانی که برای سفر به قشممی‌روند، می‌توانند ظرف مدت‌زمان نیم ساعت، به وسیله قایق‌های تندرو به جزیره رفته و از زیبایی‌های طبیعی آن لذت ببرند. این رفت آمد از بندرعباس که مرکز استان است، کمی بیشتر طول می‌کشد، اما به دلیل وجود رفت‌وآمدهای هرروزه در بین این دو شهر، می‌توان در هر ساعتی قایقی به سوی جاذبه‌های جزیره هرمز یافت.

آنچه جزیره هرمز را به یکی از زیباترین جزایر ایران تبدیل کرده است، خاک غنی و رنگارنگ آن است. این خاک آن‌قدر تنوع رنگ داشته که می‌توان با آن فرشی بسیار زیبا ساخت. این فرش‌های زیبا هرساله در مراسم بزرگداشت خلیج همیشه فارس و در ساحل زیبای این جزیره گسترده شده و چشم بازدیدکنندگان را خیره می‌کند و با دوچرخه‌هایی که سازمان گردشگری در اختیار توریست‌ها قرار می‌دهد، می‌توان تمام خط ساحلی را پیمود و از تمامی این رنگ‌های متنوع الهامی گرفت برای ساختن رؤیایی که فقط در سفر به جزیره هرمز به واقعیت می‌پیوندد.

 

 منابع طبیعی و خدادادی جزیره هرمز

در زیر به تعدادی از این موهبت‌های الهی که بر این خاک زیبا قرارگرفته‌اند می‌پردازیم.

 

++++++++++++++

  • وجود معدن سرخ. خاک این جزیره به‌صورت طبیعی دارای املاح زیادی بوده، که همین امر سبب می‌شود تا آن را رنگارنگ مشاهده کنید. وجود این قرمزی در خاک آن را برای بسیاری از صنایع قابل‌استفاده کرده است.
  • دره رنگین‌کمان که بهشتی برای زمین شناسان و توریست‌ها است. در این دره کوه‌هایی قرار دارند که به صورت لایه‌لایه از خاک‌های رنگی ساخته‌شده‌اند.
  • غار سکوت که یکی از بی‌نظیرترین غارهای جهان است و بلورهای نمک آن از سقف آویزان شده‌اند و قطرات آب که پیوسته از آن سرازیر شده و در عمق زمین فرو می‌روند. در این غار چنان سکوتی حکم فرماست که می‌توان صدای آب را شنید.
  • دشت آهو، بی‌نظیرترین مکان برای دیدن این حیوانات زیبا است. در این جزیره بیشترین تعداد آهو وجود داشته و برای آن‌ها مکانی خاص در جزیره در نظر گرفته‌اند تا آهوان بتوانند زندگی کنند.
  • صخره‌های دیواری این جزیره باعث شده است که این ساحل به مکانی امن برای تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها تبدیل شود. این مکان اکوسیستمی جالب برای پژوهشگران و دوست داران جانوران دریایی محسوب می‌گردد.
  • قلعه پرتقالی. اگر به همراه تور به سفر به جزیره هرمز می‌پردازید، قطعاً قلعه پرتقالی‌ها یکی از مکان‌های دیدنی است که لیدر برای شما در نظر گرفته است. این قلعه توسط دریانورد پرتقالی آلفونسود آلبوکرک ساخته شده است.
  • دیدن از دریاچه نمک در جزیره هرمز می‌تواند یکی از خیره‌کننده‌ترین مکان‌ها برای مسافران یک تور باشد که در حال گذر از این ناحیه هستند، این رودخانه زمینی بایر و خشک نیست و برخلاف سایر دشت‌های نمکی، رودخانه جاری است که شما را به غاری می‌رساند، که منشأ این رودخانه عجیب است. سطح دیواره‌های این غار سفیدرنگ بوده که نشان از وجود نمک رسوب‌کرده بر روی دیواره است.
  • دیدن از خلیج مفنغ. این ساحل جای مناسبی برای استراحت گردشگران بوده و در سکوت بی‌نظیر آن می‌توان از کوبیده شدن موج‌های دریا به یکدیگر و صدای مرغان دریایی لذت برد.
  • دیدن از قلعه بی‌بی گل می‌تواند یکی از دیدنی‌های جزیره هرمز برای بازدیدکنندگان از این جزیره باشد. این قلعه به دستور پادشاه پرتقالی، به جهت ابراز علاقه وی به بانوی ایرانی “بی‌بی گل” ساخته‌شده است.

جاذبه‌های اکو توریستی جزیره هرمز

وجود آب سنگ‌های مرجانی یکی از جاذبه‌های گردشگری برای توریست‌هایی است که به قصد شنا کردن و یا سفرهای مطالعاتی همراه با تور به این جزیره می‌آیند، هستند. این جزایر مرجانی خیلی به دور از ساحل نبوده و با کمک یک لیدر غواص، قابل یافتن هستند. همچنین جنگل‌های مانگرو که یکی از معدودترین جزایر مانگرو در جهان است و دارای گونه‌های جانوری منحصربه‌فرد خود هست.

این جنگل‌ها مکان زندگی ۱۰۰۰ عدد از پرندگان آبزی است، که حدود ۲۰ گونه از آن‌ها در این مکان قرار دارند. پرنده‌هایی از قبیل اگرت‌ها، پرستوهای دریایی و کاکایی‌ها در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند. این نوع پرندگان و پوشش گیاهی این جنگل‌های مانگرو، در نوع خود بی‌نظیر هستند. دیدن از جزیره هرمز در سفری که به قشم دارید، خالی از لطف نیست. زیرا که این جزیره با گذشت سال‌ها هنوز هم چهره‌ی بکر خود را حفظ کرده و برای تورهای مسافرتی بسیار جذاب است.

 «یادمان باشد در بوم گردی هیچ چیز بر جای نگذاریم و جز عکس و خاطره خوش و سوغات از مردم محلی، از سفر چیزی به یادگار برنداریم»

(این مطلب در چرخ گردون و توسط واحد تولید محتوا نوشته شده است)